söndag 19 juli 2009

Välkommen....detta är en ren och skär studieblogg..som går på djupet...vi vill gå rakt mot kärnan

29 kommentarer:

  1. Så här skriver Symeon.en fantastisk text ...jag ryser .....fatta hur svårt kyrkan måste haft det att förmedla detta till vanligt jordnära folk ..och hur kunde apostlarna egentligen få denna uppenbarelse .....
    joh1:
    9. Det sanna ljuset, det som lyser över alla människor, skulle nu komma i världen.
    10. I världen var han, och genom honom hade världen blivit till, men världen ville icke veta av honom.

    http://enhetensvanner.se/pdf/den_hel._Symeon_teol..pdf



    Min tolkning..den uppmärksamme ser att ordet Gud skrivs på två sätt i grekiskan
    ton theon = bestämd artikel syftar på den allsmäktige guden
    theos = gud
    monogenos theos =enfödde guden



    " I begynnelsen fanns Ordet , och Ordet fanns hos Gud ( grekiska : ton theon),och Ordet var Gud ( theos )"

    joh upp 19:13. Och han var klädd i en mantel som var doppad i blod; och det namn han har fått är »Guds Ord».

    1 joh 5:
    20. Och vi veta att Guds Son har kommit och givit oss förstånd, så att vi kunna känna den Sanne; och vi äro i den Sanne, i hans Son, Jesus Kristus. Denne är den sanne Guden och evigt liv.

    så då blir min tolkning

    SvaraRadera
  2. så då blir min tolkning

    Teofilus reflektion: I begynnelsen fanns Ordet,och Ordet fanns hos den Allsmäktige Guden ( dvs Jesu Fader daniel 7:9),och Ordet var Gud

    och Ordet blev kött och vi såg en enfödd Sons härlighet...

    dvs monogenos theos =den enfödde Guden dvs Jesus Kristus daniel 7:13

    dvs människosonen som var i himlen benäms Gud dvs theos

    men ej ton theon
    joh 1:30 3:13 6:62 ....

    LÄS MER......70107 ....

    SvaraRadera
  3. 26. Och Gud sade: »Låt oss göra människor till vår avbild, till att
    vara oss lika;

    orginaltextens hebreiska ord för likhet betyder

    en exakt koipa


    sonen en exakt kopia av Fadern


    15. i honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före
    allt skapat.
    16. Ty i honom skapades allt i himmelen och på jorden, synligt såväl
    som osynligt, både tronänglar och herrar och furstar och
    väldigheter i andevärlden. Alltsammans har blivit skapat genom
    honom och till honom.
    17. Ja, han är till före allt annat, och alltsammans äger bestånd i
    honom.
    18. Och han är huvudet för kroppen, det är församlingen, han som är
    begynnelsen, den förstfödde ifrån de döda. Så skulle han i allt
    vara den främste.

    SvaraRadera
  4. hebr 1

    1. Sedan Gud fordom många gånger och på många sätt hade talat till
    fäderna genom profeterna,
    2. har han nu, på det yttersta av denna tid, talat till oss genom
    sin Son, som han har insatt till arvinge av allt, genom vilken
    han ock har skapat världen.


    3. Och eftersom denne är hans härlighets återsken och hans väsens
    avbild och genom sin makts




    ord bär allt, har han -- sedan han
    hade utfört en rening från synderna -- satt sig på Majestätets
    högra sida i höjden.
    4. Och han har blivit så mycket större än änglarna som det namn han
    har ärvt är förmer än deras.
    5. Ty till vilken av änglarna har han någonsin sagt: »Du är min
    Son, jag har i dag fött dig»? eller: »Jag skall vara hans
    Fader, och han skall vara min Son»?
    6. Likaså säger han, med tanke på den tid då han åter skall låta
    den förstfödde inträda i världen: »Och alla Guds änglar skola
    tillbedja honom.»

    SvaraRadera
  5. joh upp 1

    12. Och jag vände mig om för att se vad det var för en röst som
    talade till mig; och när jag vände mig om, fick jag se sju
    gyllene ljusstakar
    13. och mitt i bland ljusstakarna någon som liknade en människoson,
    klädd i en fotsid klädnad och omgjordad kring bröstet med ett
    gyllene bälte.
    14. Hans huvud och hår var vitt såsom vit ull, såsom snö, och hans
    ögon voro såsom eldslågor.
    15. Hans fötter liknade glänsande malm, när den har blivit glödgad i
    en ugn. Och hans röst var såsom bruset av stora vatten.
    16. I sin högra hand hade han sju stjärnor, och från hans mun utgick
    ett skarpt tveeggat svärd, och hans ansikte var såsom solen, när
    den skiner i sin fulla kraft.
    17. När jag såg honom, föll jag ned för hans fötter, såsom hade jag
    varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sade:

    »Frukta icke. Jag är den förste och den siste
    18. och den levande; jag var död, men se, jag lever i evigheternas
    evigheter och jag har nycklarna till döden och dödsriket.
    19. Så skriv nu upp, vad du har sett, och skriv upp både vad som nu
    är, och vad som härefter skall ske.

    SvaraRadera
  6. så vem är Fadern

    Fadern Jesu Far
    Israels gud..ton theon ...


    9. Medan jag ännu såg härpå, blevo troner framsatta, och en som var
    gammal satte sig ned. Hans klädnad var snövit, och håret på hans
    huvud var såsom ren ull; hans tron var av eldslågor, och hjulen
    därpå voro av flammande eld.

    10. En flod av eld strömmade ut från honom, tusen gånger tusen voro
    hans tjänare, och tio tusen gånger tio tusen stodo där till hans
    tjänst. Så satte man sig ned till doms, och böcker blevo
    upplåtna.

    11. Medan jag nu såg härpå, skedde det att, för de stora ords skull
    som hornet talade -- medan jag ännu såg härpå -- djuret dödades
    och dess kropp förstördes och kastades i elden för att brännas
    upp.
    12. Från de övriga djuren togs ock deras välde, ty deras livslängd
    var bestämd till tid och stund.

    13. Sedan fick jag, i min syn om natten, se huru en som liknade en
    människoson kom med himmelens skyar; och han nalkades den gamle
    och fördes fram inför honom.

    14. Åt denne gavs välde och ära och rike, och alla folk och stammar
    och tungomål måste tjäna honom. Hans välde är ett evigt välde,
    som icke skall tagas ifrån honom, och hans rike skall icke
    förstöras.

    sonen ..theos ..den levande Gudens Son

    SvaraRadera
  7. hosea 11 Fadern

    9. Jag vill icke låta dig känna
    min vredes glöd,
    jag skall icke vidare
    fördärva Efraim.
    Ty jag är Gud
    och icke en människa;
    helig är jag bland eder,
    och med vrede vill jag ej komma.

    1 samuel
    29. Och den Härlige i Israel ljuger icke och ångrar sig icke; ty han
    är icke en människa, så att han skulle kunna ångra sig.»


    4 mose
    23:19. Gud är icke en människa, så att han kan ljuga,
    icke en människoson, så att han kan ångra något.
    Skulle han säga något och icke göra det,
    tala något och icke fullborda det?


    joh 4

    24. Gud är ande, och de som tillbedja måste tillbedja i ande och
    sanning.»

    SvaraRadera
  8. hesekiel

    4. Och jag fick se en stormvind komma norrifrån, ett stort moln med
    flammande eld, och ett sken omgav det; och mitt däri, mitt i
    elden, syntes något som var såsom glänsande malm.

    5. Och mitt däri syntes något som liknade fyra väsenden, och dessa
    sågo ut på följande sätt: de liknade människor,

    6. men vart väsende hade fyra ansikten, och vart och ett av dem
    hade fyra vingar,
    7. och deras ben voro raka och deras fötter såsom fötterna på en
    kalv och de glimmade såsom glänsande koppar.
    8. Och de hade människohänder under sina vingar på alla fyra
    sidorna. Och med de fyras ansikten och vingar förhöll det sig
    så:
    9. deras vingar slöto sig intill varandra; och när de gingo,
    behövde de icke vända sig, utan gingo alltid rakt fram.
    10. Och deras ansikten liknade människoansikten, och alla fyra hade
    lejonansikten på högra sidan, och alla fyra hade tjuransikten på
    vänstra sidan, och alla fyra hade ock örnansikten.
    11. Så var det med deras ansikten. Och deras vingar voro utbredda
    upptill; vart väsende hade två vingar med vilka de slöto sig
    intill varandra, och två som betäckte deras kroppar.
    12. Och de gingo alltid rakt fram; vart anden ville gå, dit gingo
    de, och när de gingo, behövde de icke vända sig.
    13. Och väsendena voro till sitt utseende lika eldsglöd, som brunno
    likasom bloss, under det att elden for omkring mellan väsendena;
    och den gav ett sken ifrån sig, och ljungeldar foro ut ur elden.

    SvaraRadera
  9. hesekiel 1 forts

    13. Och väsendena voro till sitt utseende lika eldsglöd, som brunno
    likasom bloss, under det att elden for omkring mellan väsendena;
    och den gav ett sken ifrån sig, och ljungeldar foro ut ur elden.
    14. Och väsendena hastade fram och tillbaka likasom blixtar.

    15. När jag nu såg på väsendena, fick jag se ett hjul stå på jorden,
    invid väsendena, vid var och en av deras fyra framsidor.
    16. Och det såg ut som om hjulen voro gjorda av något som liknade
    krysolit, och alla fyra voro likadana; och det såg vidare ut som
    om de voro så gjorda, att ett hjul var insatt i ett annat.
    17. När de skulle gå, kunde de gå åt alla fyra sidorna, de behövde
    icke vända sig, när de gingo.
    18. Och deras lötar voro höga och förskräckliga, och på alla fyra
    voro lötarna fullsatta med ögon runt omkring.
    19. Och när väsendena gingo, gingo ock hjulen invid dem, och när
    väsendena lyfte sig upp över jorden lyfte sig ock hjulen.
    20. Vart anden ville gå, dit gingo de, ja, varthelst anden ville gå;
    och hjulen lyfte sig jämte dem, ty väsendenas ande var i hjulen.
    21. När väsendena gingo, gingo ock dessa; när de stodo stilla, stodo
    ock dessa stilla; när de lyfte sig upp över jorden, lyfte sig
    ock hjulen jämte dem, ty väsendenas ande var i hjulen.
    22. Och över väsendenas huvuden syntes något som liknade ett
    himlafäste, till utseendet såsom underbar kristall, utspänt
    ovanpå deras huvuden.
    23. Och under fästet voro deras vingar utbredda rätt emot varandra
    Vart särskilt väsende hade två vingar med vilka det kunde
    betäcka sin kropp.
    24. Och när de gingo, lät dånet av deras vingar i mina öron såsom
    dånet av stora vatten, såsom den Allsmäktiges röst; ja, det var
    ett väldigt dån, likt dånet från en härskara. Men när de stodo
    stilla, höllo de sina vingar nedsänkta.

    25. Och ovan fästet, som vilade på deras huvuden, dånade det; när de
    då stodo stilla, höllo de sina vingar nedsänkta.

    26. Och ovanpå fästet, som vilade på deras huvuden, syntes något som
    såg ut att vara av safirsten, och som liknade en tron; och



    ovanpå det som liknade en tron satt en som till utseendet
    liknade en människa,
    >2 Mos. 24,10. Jes. 6,1 Hes. 10,1 f. Dan. 7,9 f. Upp. 4,2 f.
    hos 11:9 4 mose 23:19




    27. Och jag såg något som var såsom glänsande malm och omgivet runt
    omkring av något som såg ut såsom eld, ända ifrån det som såg ut
    att vara hans länder och sedan allt uppåt. Men nedåt från det
    som såg ut att vara hans länder såg jag något som såg ut såsom
    eld; och ett sken omgav honom.
    28. Såsom bågen som synes i skyn, när det regnar, så såg skenet ut
    där runt omkring.

    Så såg det ut, som tycktes mig vara HERRENS härlighet; och när
    jag såg det, föll jag ned på mitt ansikte, och jag hörde rösten
    av en som talade

    SvaraRadera
  10. Fadern


    1. Sedan fick jag se en dörr vara öppnad i himmelen; och den röst,
    lik ljudet av en basun, som jag förut hade hört tala till mig,
    sade: »Kom hit upp, så skall jag visa dig, vad som skall ske
    härefter.»
    2. I detsamma kom jag i andehänryckning. Och jag fick se en tron
    vara framsatt i himmelen, och någon satt på den tronen;
    3. och han som satt därpå var till utseendet såsom jaspissten och
    karneol. Och runt omkring tronen gick en regnbåge, som till
    utseendet var såsom en smaragd.
    4. Och jag såg tjugufyra andra troner runt omkring tronen, och på
    de tronerna sutto tjugufyra äldste, klädda i vita kläder, med
    gyllene kransar på sina huvuden.
    5. Och från tronen utgingo ljungeldar och dunder och tordön; och
    framför tronen brunno sju eldbloss, det är Guds sju andar.
    6. Framför tronen syntes ock likasom ett glashav, likt kristall;
    och runt omkring tronen stodo fyra väsenden, ett mitt för var
    sida av tronen och de voro fullsatta med ögon framtill och
    baktill.
    7. Och det första väsendet liknade ett lejon, det andra väsendet
    liknade en ung tjur, det tredje väsendet hade ett ansikte såsom
    en människa, det fjärde väsendet liknade en flygande örn.
    8. Och vart och ett av de fyra väsendena hade sex vingar; runt
    omkring, jämväl under vingarna voro de fullsatta med ögon. Och
    dag och natt sade de utan uppehåll: »Helig, helig, helig är
    Herren Gud den Allsmäktige, han som var, och som är, och som
    skall komma.»

    9. Och när väsendena hembära pris och ära och tack åt honom som
    sitter på tronen och tillbedja honom som lever i evigheternas
    evigheter,
    10. då falla de tjugufyra äldste ned inför honom som sitter på
    tronen, och tillbedja honom som lever i evigheternas evigheter,
    och lägga sina kransar ned inför tronen och säga;

    11. »Du, vår Herre och Gud, är värdig att mottaga pris och ära och
    makt, ty du har skapat allting, och därför att så var din vilja,
    kom det till och blev skapat.»

    SvaraRadera
  11. joh upp 4 +5


    1. Och i högra handen på honom som satt på tronen

    Fadern

    såg jag en
    bokrulle, med skrift både på insidan och på utsidan, och
    förseglad med sju insegel.
    2. Och jag såg en väldig ängel som utropade med hög röst: »Vem är
    värdig att öppna bokrullen och bryta dess insegel?»
    3. Men ingen, vare sig i himmelen eller på jorden eller under
    jorden, kunde öppna bokrullen eller se vad som stod däri.
    4. Och jag grät bittert över att ingen befanns vara värdig att
    öppna bokrullen eller se, vad som stod däri.
    5. Men en av de äldste sade till mig: »Gråt icke. Se, lejonet av
    Juda stam, telningen från Davids rot, har vunnit seger, så att
    han kan öppna bokrullen och och bryta dess sju insegel.»

    6. Då fick jag se att mellan tronen och de fyra väsendena och de
    äldste stod ett lamm, som såg ut såsom hade det varit slaktat. Det
    hade sju horn och sju ögon, det är Guds sju andar, vilka äro
    utsända över hela jorden.






    7. Och det trädde fram och tog bokrullen ur högra handen på honom
    som satt på tronen.



    Sonen trädde fram till Fadern




    8. Och när han tog bokrullen, föllo de fyra väsendena och de
    tjugufyra äldste ned inför Lammet; och de hade var och en sin
    harpa och hade gyllene skålar, fulla med rökelse, det är de
    heligas böner.
    9. Och de sjöngo en ny sång som lydde så:
    »Du är värdig att taga bokrullen
    och att bryta dess insegel,
    ty du har blivit slaktad,
    och med ditt blod har du åt Gud köpt människor,
    av alla stammar och tungomål och folk och folkslag,
    10. och gjort dem åt vår Gud till ett konungadöme och till präster,
    och de skola regera på jorden»

    SvaraRadera
  12. nästa ordkombination

    1. I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var
    Gud.
    2. Detta var i begynnelsen hos Gud.
    3. Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit
    till, som är till.
    4. I det var liv, och livet var människornas ljus.


    1. I begynnelsen var Ordet


    i begynnelsen på hebreiska

    be re shit

    be re = kan betyda i eller genom

    shit

    kan betyda början eller förstling eller begynnelsen

    detta är ett rykte jag hört som skall kollas

    men jag provade denna kombination

    genom förstlingen var Ordet

    14. Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo
    hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från
    sin Fader, och han var full av nåd och sanning.


    och vi sågo
    hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från


    vad är härlighet ..förmodligen Andens utstrålning ...på förklaringsberget ..joh 17:5

    5. Och nu, Fader, förhärliga du mig hos dig själv, med den
    härlighet som jag hade hos dig, förrän världen var till.


    22. Och den härlighet som du har givit mig, den har jag givit åt
    dem, för att de skola vara ett, såsom vi äro ett
    23. -- jag i dem, och du i mig -- ja, för att de skola vara
    fullkomligt förenade till ett, så att världen kan förstå att du
    har sänt mig, och att du har älskat dem, såsom du har älskat
    mig.
    24. Fader, jag vill att där jag är, där skola ock de som du har
    givit mig vara med mig, så att de få se min härlighet, som du
    har givit mig; ty du har älskat mig före världens begynnelse.
    25. Rättfärdige Fader, världen har icke lärt känna dig, men jag
    känner dig, och dessa hava förstått att du har sänt mig.
    26. Och jag har kungjort för dem ditt namn och skall kungöra det, på
    det att den kärlek, som du har älskat mig med, må vara i dem,
    och jag i dem.»

    Voila pojkar mäktigt

    SvaraRadera
  13. nästa ordkombination


    1. Men ormen var listigare än alla andra markens djur som HERREN
    Gud hade gjort; och han sade till kvinnan: »Skulle då Gud hava
    sagt: 'I skolen icke äta av något träd i lustgården'?»
    2. Kvinnan svarade ormen: »Vi få äta av frukten på de andra träden
    i lustgården,
    3. men om frukten på det träd som står mitt i lustgården har Gud
    sagt: 'I skolen icke äta därav, ej heller komma därvid, på det
    att I icke mån dö.'»
    4. Då sade ormen till kvinnan: »Ingalunda skolen I dö;
    5. men Gud vet, att när I äten därav, skola edra ögon öppnas, så
    att I bliven såsom Gud och förstån vad gott och ont är.»
    6. Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av, och att det var en
    lust för ögonen, och att det var ett ljuvligt träd, eftersom man
    därav fick förstånd, och hon tog av dess frukt och åt; och hon gav
    jämväl åt sin man, som var med henne, och han åt.


    när Adam åt det ursprungliga hebreiska ordet för orm så som det används i 1 mose 3:1 är förgiftare


    orm på hebreiska

    joh 10

    10. Tjuven kommer allenast för att stjäla och slakta och
    förgöra. Jag har kommit, för att de skola hava liv och hava över
    nog.

    det grekiska ord som översatts förgörare betyder också fördärvare ödeläggare med specialbetydelsen giftorm

    SvaraRadera
  14. nästa rykte som skall kolas är ordet herren


    herren

    är tidlöst med betydelsen


    var är kommer

    så när Mose frågar Gud vad är ditt namn säger Gud
    1 mose 1
    1. I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

    prova tanken genom förstlingen ..i begynnelsen

    det var en liten avstickare från ämnet

    tillbaka
    1 mose 17
    1. När Abram var nittionio år gammal, uppenbarade sig HERREN för
    honom och sade till honom: »Jag är Gud den Allsmäktige. Vandra
    inför mig och var ostrafflig.

    22. Då Gud nu hade talat ut med Abraham, for han upp från honom.

    SvaraRadera
  15. 1 mose 35

    9. Och Gud uppenbarade sig åter för Jakob, när han hade kommit
    tillbaka från Paddan-Aram, och välsignade honom.
    10. Och Gud sade till honom: »Ditt namn är Jakob; men du skall icke
    mer heta Jakob, utan Israel skall vara ditt namn.» Så fick han
    namnet Israel.
    11. Och Gud sade till honom: »Jag är Gud den Allsmäktige; var
    fruktsam och föröka dig. Ett folk, ja, skaror av folk skola
    komma av dig, och konungar skola utgå från din länd.
    12. Och det land som jag har givit åt Abraham och Isak skall jag
    giva åt dig; åt din säd efter dig skall jag ock giva det landet.




    13. Och Gud for upp från honom, på den plats där han hade talat med
    honom.




    14. Men Jakob reste en stod på den plats där han hade talat med
    honom, en stod av sten; och han offrade drickoffer därpå och göt
    olja över den.
    15. Och Jakob gav åt platsen där Gud hade talat med honom namnet
    Betel.

    SvaraRadera
  16. 2 mose 3


    3. Då tänkte Mose: »Jag vill gå ditbort och betrakta den underbara
    synen och se varför busken icke brinner upp.»
    4. När då HERREN såg att han gick åstad för att se, ropade Gud till
    honom ur busken och sade: »Mose! Mose!» Han svarade: »Här är
    jag.»
    5. Då sade han: »Träd icke hit; drag dina skor av dina fötter, ty
    platsen där du står är helig mark.»

    6. Och han sade ytterligare: »Jag är din faders Gud, Abrahams Gud,
    Isaks Gud och Jakobs Gud.» Då skylde Mose sitt ansikte, ty han
    fruktade för att se på Gud.
    >Matt. 22,32. Mark. 12,26. Luk. 20,37.
    7. Och HERREN sade: »Jag har nogsamt sett mitt folks betryck i
    Egypten, och jag har hört huru de ropa över sina plågare; jag
    vet vad de måste lida.
    8. Därför har jag stigit ned för att rädda dem ur egyptiernas våld
    och föra dem från det landet upp till ett gott och rymligt land,
    ett land som flyter av mjölk och honung, det land där kananéer,
    hetiter, amoréer, perisséer, hivéer och jebuséer bo.

    9. Fördenskull, eftersom Israels barns rop har kommit till mig, och
    jag därjämte har sett huru egyptierna förtrycka dem,
    10. därför må du nu gå åstad, jag vill sända dig till Farao; och du
    skall föra mitt folk, Israels barn, ut ur Egypten»
    11. Men Mose sade till Gud: »Vem är jag, att jag skulle gå till
    Farao, och att jag skulle föra Israels barn ut ur Egypten?»
    12. Han svarade: »Jag vill vara med dig. Och detta skall för dig
    vara tecknet på att det är jag som har sänt dig: när du har fört
    folket ut ur Egypten, skolen I hålla gudstjänst på detta berg.»
    13. Då sade Mose till Gud: »När jag nu kommer till Israels barn och
    säger till dem: 'Edra fäders Gud har sänt mig till eder', och de
    fråga mig; 'Vad är hans namn?', vad skall jag då svara dem?»
    14. Gud sade till Mose: »Jag är den jag är.» Och han sade vidare:
    »Så skall du säga till Israels barn: 'Jag är'[1] har sänt mig
    till eder.

    15. Och Gud sade ytterligare till Mose: »Så skall du säga till
    Israels barn: HERREN, edra fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud
    och Jakobs Gud, har sänt mig till eder. Detta skall vara mitt
    namn evinnerligen, och så skall man nämna mig från släkte till
    släkte.
    16. Gå nu åstad och församla de äldste i Israel, och säg till dem:
    HERREN, edra fäders Gud, Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, har
    uppenbarat sig för mig, och han har sagt: 'Jag har sett till
    eder och har sett det som vederfares eder Egypten;

    17. därför är nu mitt ord: jag vill föra eder bort ifrån betrycket i
    Egypten upp till kananéernas, hetiternas, amoréernas,
    perisséernas, hivéernas och jebuséernas land, ett land som
    flyter av mjölk och honung.'
    18. Och de skola lyssna till dina ord; och du skall tillika med de
    äldste i Israel gå till konungen i Egypten, och I skolen säga
    till honom: HERREN, hebréernas Gud, har visat sig för oss, så
    låt oss nu gå tre dagsresor in i öknen och offra åt HERREN, vår
    Gud.'

    SvaraRadera
  17. 2 mose 6

    2. Och Gud talade till Mose och sade till honom: »Jag är HERREN.
    3. För Abraham, Isak och Jakob uppenbarade jag mig såsom 'Gud den
    Allsmäktige', men under mitt namn 'HERREN' var jag icke känd av
    dem.


    HERREN

    2 mose 24

    2. Mose allena må träda fram till HERREN, de andra må icke träda
    fram; ej heller må folket stiga ditupp med honom.»


    9. Och Mose och Aron, Nadab och Abihu och sjuttio av de äldste i
    Israel stego ditupp.
    10. Och de fingo se Israels Gud; och under hans fötter var likasom
    ett inlagt golv av safirer, likt själva himmelen i klarhet.
    >Hes. 1,26.
    11. Men han lät icke sin hand drabba Israels barns ypperste, utan
    sedan de hade skådat Gud, åto de och drucko.

    12. Och HERREN sade till Mose: »Stig upp till mig på berget och bliv
    kvar där, så skall jag giva dig stentavlorna och lagen och
    budorden som jag har skrivit, till undervisning för dessa.»
    13. Då begav sig Mose åstad med sin tjänare Josua; och Mose steg upp
    på Guds berg.
    14. Men till de äldste sade han: »Vänten här på oss, till dess att
    vi komma tillbaka till eder. Se, Aron och Hur äro hos eder; den
    som har något att andraga, han må vända sig till dem.»
    15. Så steg Mose upp på berget, och molnskyn övertäckte berget.
    16. Och HERRENS härlighet vilade på Sinai berg, och molnskyn
    övertäckte det i sex dagar; men den sjunde dagen kallade han på
    Mose ur skyn.
    17. Och HERRENS härlighet tedde sig inför Israels barns ögon såsom
    en förtärande eld, på toppen av berget.

    18. Och Mose gick mitt in i skyn och steg upp på berget. Sedan blev
    Mose kvar på berget i fyrtio dagar och fyrtio nätter.

    SvaraRadera
  18. 2 mose 33

    5. Och HERREN sade till Mose: »Säg till Israels barn: I ären ett
    hårdnackat folk. Om jag allenast ett ögonblick droge med dig,
    skulle jag förgöra dig. Men lägg nu av dig dina smycken, så vill
    jag se till, vad jag skall göra med dig.»
    6. Så togo då Israels barn av sig sina smycken och voro utan dem
    allt ifrån vistelsen vid Horebs berg.

    7. Men Mose hade för sed att taga tältet och slå upp det ett stycke
    utanför lägret; och han kallade det »uppenbarelsetältet». Och
    var och en som ville rådfråga HERREN måste gå ut till
    uppenbarelsetältet utanför lägret.
    8. Och så ofta Mose gick ut till tältet, stod allt folket upp, och
    var och en ställde sig vid ingången till sitt tält och skådade
    efter Mose, till dess han hade kommit in i tältet.
    9. Och så ofta Mose kom in i tältet, steg molnstoden ned och blev
    stående vid ingången till tältet; och han talade med Mose.
    10. Och allt folket såg molnstoden stå vid ingången till tältet; då
    föll allt folket ned och tillbad, var och en vid ingången till
    sitt tält.
    11. Och HERREN talade med Mose ansikte mot ansikte, såsom när den
    ena människan talar med den andra. Sedan vände Mose tillbaka
    till lägret; men hans tjänare Josua, Nuns son, en ung man,
    lämnade icke tältet.
    >4 Mos. 12,8.

    12. Och Mose sade till HERREN: »Väl säger du till mig: 'För detta
    folk ditupp'; men du har icke låtit mig veta vem du vill sända
    med mig Du har dock sagt: 'Jag känner dig vid namn, och du har
    funnit nåd för mina ögon.'
    13. Om jag alltså har funnit nåd för dina ögon, så låt mig se dina
    vägar och lära känna dig; jag vill ju finna nåd för dina
    ögon. Och se därtill, att detta folk är ditt folk.»
    >2 Mos. 19,6. Ps. 103,7.
    14. Han sade: »Skall jag då själv gå med och föra dig till ro?»
    15. Han svarade honom: »Om du icke själv vill gå med, så låt oss
    alls icke draga upp härifrån.
    16. Ty varigenom skall man kunna veta att jag och ditt folk hava
    funnit nåd för dina ögon, om icke därigenom att du går med oss,
    så att vi, jag och ditt folk, utmärkas framför alla andra folk
    på jorden?»
    17. HERREN svarade Mose: »Vad du nu har begärt skall jag ock göra;
    ty du har funnit nåd för mina ögon, och jag känner dig vid
    namn.»
    18. Då sade han: »Låt mig alltså se din härlighet.»
    19. Han svarade: »Jag skall låta all min skönhet gå förbi dig där du
    står, och jag skall utropa namnet 'HERREN' inför dig; jag skall
    vara nådig mot den jag vill vara nådig emot, och skall förbarma
    mig över den jag vill förbarma mig över.

    20. Ytterligare sade han: »Mitt ansikte kan du dock icke få se, ty
    ingen människa kan se mig och leva.»

    21. Därefter sade HERREN: »Se, här är en plats nära intill mig;
    ställ dig där på klippan.
    22. När nu min härlighet går förbi, skall jag låta dig stå där i en
    klyfta på berget, och jag skall övertäcka dig med min hand, till
    dess jag har gått förbi.
    23. Sedan skall jag taga bort min hand, och då skall du få se mig på
    ryggen; men mitt ansikte kan ingen se.»

    SvaraRadera
  19. 2 mose 34

    1. Och HERREN sade till Mose: »Hugg ut åt dig två stentavlor,
    likadana som de förra voro, så vill jag skriva på tavlorna samma
    ord som stodo på de förra tavlorna, vilka du slog sönder.

    2. Och var redo till i morgon, du skall då på morgonen stiga upp på
    Sinai berg och ställa dig på toppen av berget, mig till mötes,
    3. men ingen må stiga upp med dig, och på hela berget för ingen
    annan visa sig; ej heller må får och fäkreatur gå i bet framemot
    detta berg.»

    4. Och han högg ut två stentavlor likadana som de förra voro. Och
    bittida följande morgon begav sig Mose upp på Sinai berg, såsom
    HERREN hade bjudit honom, och tog de två stentavlorna med sig.
    5. Då steg HERREN ned i molnskyn. Och han ställde sig där nära
    intill honom och åkallade HERRENS namn.
    6. Och HERREN gick förbi honom, där han stod, och utropade:
    »HERREN! HERREN! -- en Gud, barmhärtig och nådig, långmodig och
    stor i mildhet och trofasthet,

    7. som bevarar nåd mot tusenden, som förlåter missgärning och
    överträdelse och synd, men som ingalunda låter någon bliva
    ostraffad, utan hemsöker fädernas missgärning på barn och
    barnbarn och efterkommande i tredje och fjärde led.»

    8. Då böjde Mose sig med hast ned mot jorden och tillbad
    9. och sade: »Om jag har funnit nåd för dina ögon, Herre, så må
    Herren gå med oss. Ty väl är det ett hårdnackat folk, men du
    vill ju förlåta oss vår missgärning och synd och taga oss till
    din arvedel.»

    10. Han svarade: »Välan, jag vill sluta ett förbund. Inför hela ditt
    folk skall jag göra under, sådana som icke hava blivit gjorda i
    något land eller bland något folk. Och hela det folk som du
    tillhör skall se att HERRENS gärningar äro underbara, de som jag
    skall göra med dig.
    >5 Mos. 5,2.
    11. Håll de bud som jag i dag giver dig. Se, jag skall förjaga för
    dig amoréerna, kananéerna, hetiterna, perisséerna, hivéerna och
    jebuséerna.
    12. Tag dig till vara för att sluta förbund med inbyggarna i det
    land dit du kommer, och låt dem icke bliva till en snara bland
    eder.

    13. Fastmer skolen I bryta ned deras altaren och slå sönder deras
    stoder och hugga ned deras Aseror.

    14. Ja, du skall icke tillbedja någon annan gud, ty HERREN heter
    Nitälskare; en nitälskande Gud är han.

    SvaraRadera
  20. HERREN enligt ryktet

    är ett tidlöst ord


    men betydelsen


    var är kommer


    Gud säger alltså till Mose jag är någon som var är kommer


    och detta är ju spik

    SvaraRadera
  21. joh upp 1

    4. Johannes hälsar de sju församlingarna i provinsen Asien. Nåd
    vare med eder och frid från honom som är, och som var, och som
    skall komma, så ock från de sju andar, som stå inför hans tron,
    5. och från Jesus Kristus, det trovärdiga vittnet, den förstfödde
    bland de döda, den som är härskaren över konungarna på
    jorden. Honom som älskar oss, och som har löst oss från våra
    synder med sitt blod
    6. och gjort oss till ett konungadöme, till präster åt sin Gud och
    Fader, honom tillhör äran och väldet i evigheternas evigheter,
    amen.

    7. Se, han kommer med skyarna, och allas ögon skola se honom, ja
    ock deras som hava stungit honom; och alla släkter på jorden
    skola jämra sig vid hans åsyn. Ja, amen.

    8. Jag är A och O[1], säger Herren Gud, han som är, och som var,
    och som skall komma, den Allsmäktige.


    upp 4


    . Och vart och ett av de fyra väsendena hade sex vingar; runt
    omkring, jämväl under vingarna voro de fullsatta med ögon. Och
    dag och natt sade de utan uppehåll: »Helig, helig, helig är
    Herren Gud den Allsmäktige, han som var, och som är, och som
    skall komma.»

    SvaraRadera
  22. Herren ..var är kommer


    sonen heter också Herren

    den som smorde som var är kommer

    11. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt eder i Davids stad, och
    han är Messias, Herren.

    smord = messias kristus


    så Far som var är kommer

    och Son som vär är kommer


    skall komma

    lukas 9

    26. Den som blyges för mig och för mina ord, för honom skall
    Människosonen blygas, när han kom mer i sin och min Faders och
    de heliga änglarnas härlighet.


    dvs samma sak som skedde vid Sinai då både Far och Son var där
    + mångtusenden heliga varelser

    5 mose 33

    2. han sade:
    »HERREN kom från Sinai,
    och från Seir gick hans sken upp för dem;
    han kom fram i glans från berget Paran,
    ut ur hopen av mångtusen heliga;
    på hans högra sida brann i eld en lag för dem.
    3. Ja, han vårdar sig om folken;

    det var Fadern nu Sonen

    SvaraRadera
  23. 1 kor 10


    1. Ty jag vill säga eder detta, mina bröder:

    Våra fäder voro alla under molnskyn och gingo alla genom havet;
    2. alla blevo de i molnskyn och i havet döpta till Moses;
    3. alla åto de samma andliga mat,
    4. och alla drucko de samma andliga dryck -- de drucko nämligen ur
    en andlig klippa, som åtföljde dem, och den klippan var Kristus.
    5. Men de flesta av dem hade Gud icke behag till; de blevo ju
    nedgjorda i öknen.
    6. Detta skedde oss till en varnagel, för att vi icke skulle hava
    begärelse till det onda, såsom de hade begärelse därtill.
    7. Ej heller skolen I bliva avgudadyrkare, såsom somliga av dem
    blevo; så är ju skrivet: »Folket satte sig ned till att äta och
    dricka, och därpå stodo de upp till all leka.»
    8. Låtom oss icke heller bedriva otukt, såsom somliga av dem
    gjorde, varför ock tjugutre tusen föllo på en enda dag.
    9. Låtom oss icke heller fresta Kristus, såsom somliga av dem
    gjorde, varför de ock blevo dödade av ormarna.
    10. Knorren icke heller, såsom somliga av dem gjorde, varför de ock
    blevo dödade av »Fördärvaren».
    11. Men detta vederfors dem för att tjäna till en varnagel, och det
    blev upptecknat till lärdom för oss, som hava tidernas ände inpå
    oss.
    12. Därför, den som menar sig stå, han må se till, att han icke
    faller.

    SvaraRadera
  24. men detta är i framtiden


    1. Och jag såg en ny himmel och en ny jord; ty den förra himmelen
    och den förra jorden voro förgångna, och havet fanns icke mer.
    2. Och jag såg den heliga staden, ett nytt Jerusalem, komma ned
    från himmelen, från Gud, färdigsmyckad såsom en brud som är
    prydd för sin brudgum.
    3. Och jag hörde en stark röst från tronen säga: »Se, nu står Guds
    tabernakel bland människorna, och han skall bo ibland dem, och
    de skola vara hans folk; ja, Gud själv skall vara hos dem
    4. och skall avtorka alla tårar från deras ögon. Och döden skall
    icke mer vara till, och ingen sorg eller klagan eller plåga
    skall vara mer; ty det som förr var är nu förgånget.»

    5. Och han som satt på tronen sade: »Se, jag gör allting nytt.»
    Ytterligare sade han: »Skriv: ty dessa ord äro visa och sanna.»
    6. Han sade vidare till mig: »Det är gjort. Jag är A och O[1],
    begynnelsen och änden. Åt den som törstar skall jag giva att
    dricka för intet ur källan med livets vatten.
    7. Den som vinner seger, han skall få detta till arvedel, och jag
    skall vara hans Gud, och han skall vara min son.
    8. Men de fega och de otrogna, och de som hava gjort vad
    styggeligt är, och dråpare och otuktiga människor och
    trollkarlar och avgudadyrkare och alla lögnare skola få sin del
    i den sjö som brinner med eld och svavel; detta är den andra
    döden.»

    SvaraRadera
  25. lukas 20


    30. Då tog den andre i ordningen henne
    31. och därefter den tredje; sammalunda alla sju. Men de dogo alla,
    utan att någon av dem lämnade barn efter sig.
    32. Slutligen dog ock hustrun.
    33. Vilken av dem skall då vid uppståndelsen få kvinnan till hustru?
    De hade ju alla sju tagit henne till hustru.»
    34. Jesus svarade dem: »Med den nuvarande tidsålderns barn är det
    så, att män taga sig hustrur, och hustrur givas åt män;
    35. men de som bliva aktade värdiga att få del i den nya tidsåldern
    och i uppståndelsen från de döda, med dem är det så, att varken
    män tag sig hustrur, eller hustrur givas män.
    36. De kunna ju ej heller mer dö ty de äro lika änglarna och äro,
    Guds söner, eftersom de hava blivit delaktiga av uppståndelsen.
    37. Men att de döda uppstå, det har ock Moses, på det ställe där det
    talas om törnbusken, givit till känna, när han kallar Herren
    'Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud';
    38. Och han är en Gud icke för döda, utan för levande, ty för honom
    leva alla.»
    39. Då svarade några av de skriftlärde och sade: »Mästare, du har
    talat rätt.»
    40. De dristade sig nämligen icke att vidare ställa någon fråga på
    honom.

    41. Men han sade till dem: »Huru kan man säga att Messias är Davids
    son?
    42. David själv säger ju i Psalmernas bok:

    Herren sade till min herre: Sätt dig på min högra sida,
    43. till dess jag har lagt dina fiender dig till en fotapall.'
    44. David kallar honom alltså 'herre'; huru kan han då vara hans
    son?»

    SvaraRadera
  26. markus 12

    23. Vilken av dem skall nu vid uppståndelsen, när de uppstå, få
    henne till hustru? De hade ju alla sju tagit henne till
    hustru.»
    24. Jesus svarade dem: »Visar icke eder fråga att I faren vilse och
    varken förstån skrifterna, ej heller Guds kraft?
    25. Efter uppståndelsen från de döda taga män sig icke hustrur, ej
    heller givas hustrur åt män, utan de äro då såsom änglarna i
    himmelen.
    26. Men vad nu det angår, att de döda uppstå, haven I icke läst i
    Moses' bok, på det ställe där det talas om törnbusken, huru Gud
    sade till honom så: 'Jag är Abrahams Gud och Isaks Gud och
    Jakobs Gud'?
    27. Han är en Gud icke för döda, utan för levande. I faren mycket
    vilse.»

    28. Då trädde en av de skriftlärde fram, en som hade hört deras
    ordskifte och förstått att han hade svarat dem väl. Denne
    frågade honom: »Vilket är det förnämsta av alla buden?»
    29. Jesus svarade: »Det förnämsta är detta: 'Hör, Israel! Herren,
    vår Gud, Herren är en.
    30. Och du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av
    all din själ och av allt ditt förstånd och av all din kraft.'
    31. Därnäst kommer detta: 'Du skall älska din nästa såsom dig
    själv.' Intet annat bud är större än dessa.»
    32. Då svarade den skriftlärde honom: »Mästare, du har i sanning
    rätt i vad du säger, att han är en, och att ingen annan är än
    han.
    33. Och att älska honom av allt sitt hjärta och av allt sitt
    förstånd och av all sin kraft och att älska sin nästa såsom sig
    själv, det är 'förmer än alla brännoffer och slaktoffer'.»
    34. Då nu Jesus märkte att han hade svarat förståndigt, sade han
    till honom: »Du är icke långt ifrån Guds rike.» Sedan dristade
    sig ingen att vidare ställa någon fråga på honom.

    35. Medan Jesus undervisade i helgedomen, framställde han denna
    fråga: »Huru kunna de skriftlärde säga att Messias är Davids
    son?
    36. David själv har ju sagt genom den helige Andes ingivelse:
    'Herren sade till min herre:
    Sätt dig på min högra sida,
    till dess jag har lagt dina fiender
    dig till en fotapall.'
    37. Så kallar nu David själv honom 'herre'; huru kan han då vara
    hans son?»

    Och folkskarorna hörde honom gärna.

    bibeln är verkligen helig
    kol 3

    17. Och allt, vadhelst I företagen eder i ord eller gärning, gören
    det allt i Herren Jesu namn och tacken Gud, Fadern, genom honom.

    2 tess 1

    12. så att vår Herre Jesu namn bliver förhärligat i eder, och I i
    honom, efter vår Guds och Herrens, Jesu Kristi, nåd.

    än en gång bibeln är helig

    SvaraRadera
  27. Jag tror daniel 7 syn kommer från Henok

    http://jesusinbjudan.blogspot.com/2009/08/blog-post.html

    Jesu Far kallar jag omväxlande Fadern eller Israels Gud eller Abrahams Isaks och Jakobs Gud eller Fadern Gud den Allsmäktige eller den ende sanne och levande Guden eller HERREN Sebaot och då vänder jag mig i bönen till den gamle av dagar i daniel 7:9
    och när jag tänker på Guds Son Messias den levande Gudens Son av evighet då vänder jag mig i bön till människosonen som kommer fram till den gamle av dagar i daniel 7:13 och när jag tänker på Messias ser jag framför mig människosonen som var i himlen dan 7:13 ..denne inkarneras i Maria ....och då blir detta en otroligt viktig sanning 1 joh 4:2.

    2. Därpå skolen I känna igen Guds Ande: var och en ande som
    bekänner att Jesus är Kristus, kommen i köttet, han är av Gud;
    3. men var och en ande som icke så bekänner Jesus, han är icke av
    Gud. Den anden är Antikrists ande, om vilken I haven hört att
    den skulle komma, och som redan nu är i världen.

    filip 2:
    5. Varen så till sinnes som Kristus Jesus var
    6. han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten
    med Gud såsom ett byte,
    7. utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när
    han kom i människogestalt. Så befanns han i utvärtes måtto vara
    såsom en människa
    8. och ödmjukade sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden
    på korset.
    9. Därför har ock Gud upphöjt honom över allting och givit honom
    det namn som är över alla namn
    10. för att i Jesu namn alla knän skola böja sig, deras som äro i
    himmelen, och deras som äro på jorden, och deras som äro under
    jorden,
    11. och för att alla tungor skola bekänna, Gud, Fadern, till ära,
    att Jesus Kristus är Herre.

    SvaraRadera
  28. Jesus är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat enligt Paulus ord
    kolosser 1


    MIN FAVORITLÄRARE
    Henoks gudsbild om andesjälens liv
    http://sanningen.nu/henok.html

    46 Kapitlet.

    Och där såg jag en, som hade ett dagarnas hufvud, hvitt som ull, och hos honom var en annan, hvars anlete var såsom en människas, och ljufligt var det och likt de heliga änglarnas.
    2. Och jag frågade en af änglarna, hvilken gick med mig och visade mig alla de förborgade tingen, om den Människosonen, hvem han var och hvadan han kommit och hvarför han gick med dagarnas Hufvud.
    3. Och han svarade mig och sade: Detta är Människosonen, som äger rättfärdigheten och hos hvilken rättvisan bor och som uppenbarar alla det förborgades skatter, emedan andarnas Herre har utvalt honom, och hvars del inför andarnas Herre har öfverträffat allting genom hans rättfärdighet i evighet.

    48 Kapitlet.

    Och på den orten såg jag en rättfärdighetens källa, som var outtömlig och omgifven af flera vishetens brunnar, och alla törstande drucko därur och blevo uppfyllda med visdom och hade sin boning hos de rättfärdiga och heliga och utvalda.
    2. Och på den tiden vardt Människosonen nämnd hos andarnas Herre och hans namn inför dagarnas Hufvud.
    3. Och innan solen och stjärnbilderna voro skapade, innan himmelens ljus voro danade, vardt hans namn nämndt inför andarnas Herre.
    4. Han skall vara en staf för de rättfärdiga och heliga, att de må stödja sig därpå och icke falla, och han skall vara folkens ljus och de i hjärtat bedrövades hopp.
    5. Alla som bo på jorden skola nedfalla inför honom och tillbedja honom och lofva och prisa och lofsjunga andarnas Herres namn.
    6. Och därför vardt han utvald och förborgad inför honom, innan världen skapades, och i evighet skall han vara inför honom.
    7. Och andarnas Herres vishet har uppenbarat honom för de heliga och rättfärdiga, ty han bevarar de rättfärdigas del, emedan


    49 Kapitlet.

    Vishetens ande är utgjuten såsom vatten, och härligheten upphör icke inför honom från evighet till evighet.
    2. Ty han är mäktig i alla rättfärdighetens hemligheter, och orättvisan skall försvinna likt en skugga och ej längre äga bestånd emedan den Utvalde är uppstånden inför andarnas Herre och hans härlighet varar från evighet till evighet och hans makt från släkte till släkte.
    3. I honom bor vishetens ande och dens ande, som gifver förstånd, och kunskapens och kraftens ande, och deras ande, som äro afsomnade i rättfärdighet.
    4. Och han skall döma det förborgade, och ingen skall kunna föra fåfängt tal inför honom, ty han är utvald inför andarnas Herre efter hans välbehag.

    SvaraRadera
  29. 62 Kapitlet.

    Och sålunda befallde Herren konungarna och de mäktiga och de höga och dem som besitta jorden och sade: Slån upp edra ögon och upplyften edra horn, om i det förmån, för att erkänna den Utvalde!
    2. Och andarnas Herre satt på sin härlighets tron, rättvisans ande var utgjuten öfver honom, och hans muns tal dödade alla syndare och alla orättfärdiga, och inför hans ansikte förgingos de.
    3. Och på den dagen skola alla konungar och mäktiga och höga och de som besitta fästet stå och se och erkänna honom, då han sitter på sin härlighets tron, och de rättfärdiga dömas i rättfärdighet och intet fåfängt tal hållas inför honom.
    4. Då skall en smärta komma öfver dem, lik kvinnans smärta i födslovånda, då hon har svårt att föda.
    5. Och de skola se på hvarandra och förskräckas och nedslå sitt anlete, och smärta skall fatta dem, när de se kvinnans Son sitta på sin härlighets tron.
    6. Och konungarna, de mäktiga och alla som besitta jorden skola lofva och prisa och upphöja honom, som härskar öfver allting och som var förorgad.
    7. Ty förut var han förborgad, Människosonen, och den Högste har försvarat honom inför sin makt och uppenbarat honom för de utvalda.
    8. Och de heligas och utvaldas församling varder sådd, och på den dagen skola alla utvalda stå inför honom.
    9. Och alla de mäktiga konungarna och de höga och de som härskat öfver fästet skola nedfalla på sitt ansikte inför honom och tillbedja honom och sätta sitt hopp till Människosonen och anropa honom och bedja honom om barmhärtighet.
    10. Och då skall andarnas Herre visa bort dem, så att de hastigt gå bort inför hans anlete. Och deras ansikten skola betäckas med blygsel, och mörker skall hopas därpå.
    11. Och straffänglarna skola mottaga dem för att öfva vedergällning på dem, därför att de misshandlat Guds barn och hans utvalda.
    12. Och de varda ett skådespel för de rättfärdiga och för hans utvalda, som skola fröjda sig öfver dem, emedan andarnas Herres vrede förblifver öfver dem och hans svärd blir rusigt af deras blod.
    13. Och på den dagen varda de rättfärdiga och utvalda frälsta och skola från den stunden icke mer skåda syndarnas och de orättfärdigas ansikten.
    14. Och andarnas Herre skall bo ibland dem, och med Människosonen skola de bo samman och äta och lägga sig till hvila och stiga upp från evighet till evighet.
    15. Och de rättfärdiga och de utvalda hafva höjt sig från jorden och hafva upphört att slå ned sitt ansikte och hafva iklädt sig lifvets klädnad.
    16. Och det skall vara en lifvets klädnad hos andarnas Herre. Och edra kläder skola icke föråldras och eder härlighet icke aftaga inför andarnas Herre.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.