tisdag 30 juni 2009

Jesaja 32:17. Och rättfärdighetens frukt skall vara frid och rättfärdighetens vinning vara ro med trygghet till evig tid.

18 kommentarer:

Teofilus sa...

Teofilus sa...
Jag älskar söka kunskap men kan ej tänka mig att offentligt försvara någon kunskap jag funnit värd att försvara

varför ..jag vill leva i frid och ro



jesaja

32:17. Och rättfärdighetens frukt skall vara frid och rättfärdighetens vinning vara ro med trygghet till evig tid.
18. Och mitt folk skall bo i fridshyddor, i trygga boningar och på säkra viloplatser.



33:15. Den som vandrar i rättfärdighet och talar, vad rätt är, den som föraktar, vad som vinnes genom orätt och våld, och den som avhåller sina händer från att taga mutor, den som tillstoppar sina öron för att icke höra om blodsgärningar och tillsluter sina ögon för att icke se, vad ont är,
16. han skall bo på höjderna, klippfästen skola vara hans värn, sitt bröd skall han få, och vatten skall han hava beständigt.

32:17. Och rättfärdighetens frukt skall vara frid och rättfärdighetens vinning vara ro med trygghet till evig tid.

18. Och mitt folk skall bo i fridshyddor, i trygga boningar och på säkra viloplatser.

sköna ord för att nå den frid bibeln talar om och den friden vill jag nå därför väljer jag bort offentlighetens fällor

Teofilus sa...
Jag älskar söka kunskap men kan ej tänka mig att offentligt försvara någon kunskap jag funnit värd att försvara

varför ..jag vill leva i frid och ro

Teofilus sa...

När jag är ledig från mitt ordinarie jobb .. då studerar jag religion..mvh Teofilus...är alltså ingen församling...

Teofilus sa...

Jag är ej med i en församling
varför
jag klarar ej av den andliga krigföringen när församlingen ber
jag får anfäktelser då på natten varför vet jag inte jag var med 5 år sen hoppade jag av
och efter 1 år försvann anfäktelserna sedan dess har jag ej gått in som medlem i en församling..jag har hittat den frid som bibeln talar om... och jag vill visa er den väg jag gått för att hitta denna frid
och eventuellt hjälpa andra sargade själar via bloggen

Teofilus sa...

Den enskilt viktigaste text som hjälpt mig mest är denna text i Salomos Vishet

VISHETEN


1 KAPITLET.

Maning till rättfärdighet och
gudsfruktan. Döden syndens straff,
odödlighet rättfärdighetens lön.

1 ÄIsken rättfärdigheten, I som
Afstyren på jorden,

tänken på Herren med
rättskaffens sinne,

och söken honom med
uppriktigt hjärta.

Ty han låter sig finnas av dem

som icke fresta honom,
och han uppenbarar sig för dem
som ej vägra honom sin tro.

Vrånga tankar skilja ju männi-

skor från Gud,...

(därför citerar jag )

och när hans makt sättes på
prov, näpser den de
dåraktiga.

Ty i en illfundig själ träder icke

visheten in,

den tager ej sin boning i en
kropp som är gäldbunden
under synden.

Nej, tuktens helige ande und-

flyr falskheten

och håller sig på avstånd från
oförnuftiga tankar;

den skrämmes bort, när
orättfärdigheten nalkas.

Ty visheten är en människo-

älskande ande,

och den låter ej hädaren bliva
ostraffad för vad hans
läppar tala,

eftersom Gud är vittne till hans
innersta känslor

och en sannskyldig väktare över

hans hjärta

och en som hör hans tungas tal.
Herrens Ande uppfyller ju världen,
och det väsen som sammanhåller

allt vet vad som säges.
Därför kan ingen bliva obemärkt,

som talar vad orätt är;
rättvisan skall icke gå honom

förbi med sin näpst.
Nej, den ogudaktiges anslag skola

komma under prövning,
och hans ord skola nå fram till

Herrens öron,
för att hans överträdelser skola

bliva näpsta.

Ty ett nitälskande öra hör allt,
och de knorrandes mummel

bliver icke förborgat.
Så tagen eder då till vara förii

onyttigt knorrande,
och avhållen eder tunga från

smädelse.
Ty icke ens en hemlig viskning

bliver utan påföljd,
och en lögnaktig mun dräper

själen.

Faren icke så efter döden
genom edert förvillade
leverne,

och dragen ej fördärv över eder
genom edra händers verk.

Ty det är icke Gud som hans
gjort döden,

och han har ej lust till de
levandes undergång.

Teofilus sa...

därefter har denna praxis hjälpt mig mest

inför en svårighet ... gå ner i stillhet... invänta Andens tilltal


efter en seger ...gå ner i stillhet... invänta Andens tilltal



nu går du från seger till seger



iden hämta jag från Jesu exempel
den funkar utsökt


Jesus efter gett 5000 mat ...och de ville göra Jesus till kung..dvs seger .....då gick Jesus in i bön dvs stillhet

Teofilus sa...

därefter har denna praxis hjälpt mig mycket

ordspråksboken 1

23. Vänden om och akten på min tillrättavisning;
se, då skall jag låta min ande flöda för eder
jag skall låta eder förnimma mina ord.

och detta vill man ju.. se vad som händer om du inte lyssnar till Andens tilltal

Anden vet allt det är poängen i Salomos Vishet och Anden vill varna dig...Anden vill dig gott ... mycket gott .. men man nonchalerar stillheten ...
och kan då i faran ej uppfånga ingivelsen från Anden ..för rädslans tankar fruktans tankar tar över dig


så avsätt tider för stillhet är mitt råd










23. Vänden om och akten på min tillrättavisning;
se, då skall jag låta min ande flöda för eder
jag skall låta eder förnimma mina ord.

24. Eftersom I icke villen höra, när jag ropade,
eftersom ingen aktade på, när jag räckte ut min hand,

25. eftersom I läten allt mitt råd fara
och icke villen veta av min tillrättavisning
26. därför skall ock jag le vid eder ofärd
och bespotta, när det kommer, som I frukten,

27. ja, när det I frukten kommer såsom ett oväder,
när ofärden nalkas eder såsom en storm
och över eder kommer nöd och ångest.

28. Då skall man ropa till mig, men jag skall icke svara,
man skall söka mig, men icke finna mig.

29. Därför att de hatade kunskap
och icke funno behag i HERRENS fruktan,
30. ej heller ville följa mitt råd,
utan föraktade all min tillrättavisning,
31. därför skola de få äta sina gärningars frukt
och varda mättade av sina egna anslag.
32. Ty av sin avfällighet skola de fåkunniga dräpas.
och genom sin säkerhet skola dårarna förgås.
33. Men den som hör mig, han skall bo i trygghet
och vara säker mot olyckans skräck.

Teofilus sa...

Den här bönen har jag lärt mig utantill ..jag sätter i mitt namn i bönen..så blir det personligt

denna bön Ps 91 + Fader Vår läser jag varje dag morgon och kväll..min andliga rutin ...titta på ordvalet i dessa böner ...

och då såg jag detta villkor

14. »Han håller sig intill mig, därför skall jag befria honom;
jag skall beskydda honom, därför att han känner mitt namn.

alltså villkorat .. jag måste hålla mig intill för att Anden skall svara

23. Vänden om och akten på min tillrättavisning;
se, då skall jag låta min ande flöda för eder
jag skall låta eder förnimma mina ord.

24. Eftersom I icke villen höra, när jag ropade,
eftersom ingen aktade på, när jag räckte ut min hand,

25. eftersom I läten allt mitt råd fara
och icke villen veta av min tillrättavisning
26. därför skall ock jag le vid eder ofärd
och bespotta, när det kommer, som I frukten,

27. ja, när det I frukten kommer såsom ett oväder,
när ofärden nalkas eder såsom en storm
och över eder kommer nöd och ångest.

28. Då skall man ropa till mig, men jag skall icke svara,
man skall söka mig, men icke finna mig.



Obs Herren är Jesu Fader( dan 7:9)
jag läser Fadern när står Herren så lärde Jesus att vi skulle säga


Psaltaren, 91 Psalmen

Tryggheten under den Högstes beskärm.

1. Den som sitter under den Högstes beskärm
och vilar under den Allsmäktiges skugga,
2. han säger: »I HERREN har jag min tillflykt och min borg,
min Gud, på vilken jag förtröstar.»

3. Ja, han skall rädda dig ifrån fågelfängarens snara
och ifrån pesten, som fördärvar.
4. Med sina fjädrar skall han betäcka dig,
och under hans vingar skall du finna tillflykt;
hans trofasthet är sköld och skärm.

5. Du skall icke behöva frukta nattens fasor,
icke pilen, som flyger om dagen,
6. icke pesten, som går fram i mörkret,
eller farsoten, som ödelägger vid middagens ljus.

7. Om ock tusen falla vid din sida,
ja, tio tusen vid din högra sida,
så skall det dock icke drabba dig.
8. Dina ögon skola blott skåda därpå med lust,
och du skall se de ogudaktigas lön.
9. Ty du har sagt: »Du, HERRE, är mitt skygd»,
och du har gjort den Högste till din tillflykt.

10. Ingen olycka skall vederfaras dig,
och ingen plåga skall nalkas din hydda.
11. Ty han skall giva sina änglar befallning om dig,
att de skola bevara dig på alla dina vägar.
12. De skola bära dig på händerna,
så att du icke stöter din fot mot någon sten.
13. Över lejon och huggormar skall du gå fram,
du skall trampa ned unga lejon och drakar.

14. »Han håller sig intill mig, därför skall jag befria honom;
jag skall beskydda honom, därför att han känner mitt namn.
15. Han åkallar mig, och jag skall svara honom;
jag är med honom i nöden,
jag skall rädda honom och låta honom komma till ära.
16. Jag skall mätta honom med långt liv
och låta honom se min frälsning.»

Teofilus sa...

De ord man väljer att tänka har stor betydelse

det tror man icke men så är det

det är min erfarenhet

hur många har inte jag talat med som tror Gud sänder sjukdom fast de är troende
Jabes bön förhindrar effektivt den tankegången

Jabes bön är också en bön som ingår i min andliga rutin den bes morgon och kväll

allt som allt tar det inte mer än 5 minuter dessa 3 böner

Fader Vår
Psaltaren 91
Jabes bön

jag sätter in mitt namn i bönen
och jag säger Fadern och syftar då på Jesu Far ( dan 7:9)

1 krönikeboken 4

10. Och Jaebes åkallade Israels Gud och sade: »O att du ville
välsigna mig och utvidga mitt område och låta din hand vara med ( jag lagt till din hand och din Ande )
mig! O att du ville avvända vad ont är, så att jag sluppe att
känna någon smärta!» Och Gud lät det ske, som han begärde.

Teofilus sa...

mår jag riktigt dåligt läser jag dessa verser...ser ni skillnaden i Jesaja profeteras att vi ska bli helade..och i Petrus haven I blivit helade
..vad har hänt ...Jo Jesus föddes ... matteus..
16. Men när det hade blivit afton, förde man till honom många som
voro besatta; och han drev ut andarna med sitt blotta ord, och
alla som voro sjuka botade han,
17. för att det skulle fullbordas, som var sagt genom profeten
Esaias, när han sade:
»Han tog på sig våra krankheter,
och våra sjukdomar bar han.»



jesaja 53

och genom hans sår bliva vi helade.



1 petrus 2
och »genom hans sår haven I blivit helade».






jesaja 53

1. Men vem trodde, vad som predikades för oss,
och för vem var HERRENS arm uppenbar?
2. Han sköt upp såsom en ringa telning inför honom,
såsom ett rotskott ur förtorkad jord.
Han hade ingen gestalt eller fägring;
när vi sågo på honom, kunde hans utseende ej behaga oss.
3. Föraktat var han och övergiven av människor,
en smärtornas man och förtrogen med krankhet;
han var såsom en, för vilken man skyler sitt ansikte,
så föraktat, att vi höllo honom för intet.
4. Men det var våra krankheter han bar,
våra smärtor, dem lade han på sig,
medan vi höllo honom för att vara hemsökt,
tuktad av Gud och pinad.
5. Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull
och slagen för våra missgärningars skull;
näpsten var lagd på honom, för att vi skulle få frid,
och genom hans sår bliva vi helade.
6. Vi gingo alla vilse såsom får,
var och en av oss ville vandra sin egen väg,
men HERREN lät allas vår missgärning drabba honom.
7. Han blev plågad, fastän han ödmjukade sig
och icke öppnade sin mun,
lik ett lamm, som föres bort att slaktas,
och lik ett får, som är tyst inför dem som klippa det
ja, han öppnade icke sin mun.
8. Undan våld och dom blev han borttagen,
men vem i hans släkte betänker detta?
Ja, han rycktes bort ifrån de levandes land,
och för mitt folks överträdelses skull kom plåga över honom.
9. Och bland de ogudaktiga fick hans in grav
bland de rika kom han först, när han var död
fastän han ingen orätt hade gjort
och fastän svek icke fanns i hans mun.
10. Det behagade HERREN att slå honom med krankhet:
om hans liv så bleve ett skuldoffer,
då skulle han få se avkomlingar och länge leva,
och HERRENS vilja skulle genom honom hava framgång.
11. Ja, av den vedermöda hans själ har utstått
skall han se frukt och så bliva mättad;
genom sin kunskap skall han göra många rättfärdiga,
han, den rättfärdige, min tjänare,
i det han bär deras missgärningar.
12. Därför skall jag tillskifta honom hans lott bland de många,
och med talrika skaror skall han få utskifta byte,
eftersom han utgav sitt liv i döden
och blev räknad bland överträdare,
han som bar mångas synder
och bad för överträdarna.

Teofilus sa...

Evangelium enligt Matteus, 8 Kapitlet

Jesus botar en spetälsk man och en
hövitsmans tjänare, så ock Petrus'
svärmoder och andra sjuka, undervisar om
sin efterföljelse, stillar en storm på
sjön, botar två besatta.

1. Sedan han hade kommit ned från berget, följde honom mycket folk.
2. Då trädde en spetälsk man fram och föll ned för honom och sade:
»Herre, vill du, så kan du göra mig ren.»
3. Då räckte han ut handen och rörde vid honom och sade: »Jag vill;
bliv ren.» Och strax blev han ren från sin spetälska.
4. Och Jesus sade till honom: »Se till, att du icke säger detta för
någon; men gå bort och visa dig för prästen, och frambär den
offergåva som Moses har påbjudit, till ett vittnesbörd för dem.»

5. När han därefter kom in i Kapernaum, trädde en hövitsman fram
till honom och bad honom
6. och sade: »Herre, min tjänare ligger därhemma lam och lider
svårt.»
7. Han sade till honom: »Skall då jag komma och bota honom?»
8. Hövitsmannen svarade och sade: »Herre, jag är icke värdig att du
går in under mitt tak. Men säg allenast ett ord, så bliver min
tjänare frisk.
9. Jag är ju själv en man som står under andras befäl: jag har ock
krigsmän under mig, och om jag säger till en av dem: 'Gå', så
går han, eller till en annan: 'Kom', så kommer han; och om jag
säger till min tjänare: 'Gör det', då gör han så.»
10. När Jesus hörde detta, förundrade han sig och sade till dem som
följde honom: »Sannerligen säger jag eder: I Israel har jag icke
hos någon funnit så stor tro.
11. Och jag säger eder: Många skola komma från öster och väster och
få vara med Abraham, Isak och Jakob till bords i himmelriket,
12. men rikets barn skola bliva utkastade i mörkret därutanför; där
skall vara gråt och tandagnisslan.»
13. Och Jesus sade till hövitsmannen: »Gå; såsom du tror, så må det
ske dig.» Och i samma stund blev tjänaren frisk.

14. När Jesus sedan kom in i Petrus' hus, fick han se hans svärmoder
ligga sjuk i feber.
15. Då rörde han vid hennes hand, och febern lämnade henne; och hon
stod upp och betjänade honom.

16. Men när det hade blivit afton, förde man till honom många som
voro besatta; och han drev ut andarna med sitt blotta ord, och
alla som voro sjuka botade han,
17. för att det skulle fullbordas, som var sagt genom profeten
Esaias, när han sade:
»Han tog på sig våra krankheter,
och våra sjukdomar bar han.»

18. Då nu Jesus såg mycket folk omkring sig, bjöd han att man skulle
fara över till andra stranden.
19. Och en skriftlärd kom fram och sade till honom: »Mästare, jag
vill följa dig varthelst du går.»
20. Då svarade Jesus honom: »Rävarna hava kulor, och himmelens
fåglar hava nästen; men Människosonen har ingen plats där han
kan vila sitt huvud.»
21. Och en annan av hans lärjungar sade till honom: »Herre, tillstäd
mig att först gå bort och begrava min fader.»
22. Då svarade Jesus honom: »Följ du mig, och låt de döda begrava
sina döda.»

Teofilus sa...

23. Och han steg i båten, och hans lärjungar följde honom.
24. Och se, då uppstod en häftig storm på sjön, så att vågorna
slogo över båten; men han låg och sov.
25. Då gingo de fram och väckte honom och sade: »Herre, hjälp oss;
vi förgås.»
26. Han sade till dem: »I klentrogne, varför rädens I?» Därefter
stod han upp och näpste vindarna och sjön, och det blev alldeles
lugnt.
27. Och människorna förundrade sig och sade: »Vad är denne för en,
eftersom både vindarna och sjön äro honom lydiga?»

28. När han så hade kommit över till gadarenernas land på andra
stranden, kommo två besatta emot honom, ut från gravarna där.
Och de voro mycket våldsamma, så att ingen kunde färdas den
vägen fram.
29. Dessa ropade då och sade: »Vad har du med oss att göra, du Guds
Son? Har du kommit hit för att plåga oss, förrän tid är?»
30. Nu gick där långt ifrån dem en stor svinhjord i bet.
31. Och de onda andarna bådo honom och sade: »Om du vill driva ut
oss så låt oss fara in i svinhjorden.»
32. Då sade han till dem: »Faren åstad.» Och de gåvo sig åstad och
foro in i svinen. Och se, då störtade sig hela hjorden utför
branten ned i sjön och omkom i vattnet.
33. Men herdarna flydde; och när de hade kommit in i staden,
omtalade de alltsammans, och särskilt vad som hade skett med de
besatta.
34. Då gick hela staden ut för att möta Jesus; och när de fingo se
honom, bådo de att han skulle begiva sig bort ifrån deras
område.

Teofilus sa...

1 petrus 2


22. »Han hade ingen synd gjort, och intet svek fanns i hans mun.

23. När han blev smädad, smädade han icke igen, och när han led,
hotade han icke, utan överlämnade sin sak åt honom som dömer
rättvist.

24. Och »våra synder bar han» i sin kropp upp på korsets trä, för
att vi skulle dö bort ifrån synderna och leva för
rättfärdigheten; och »genom hans sår haven I blivit helade».

25. Ty I »gingen vilse såsom får», men nu haven I vänt om till edra
själars herde och vårdare.


mår jag riktigt dåligt läser jag dessa verser...ser ni skillnaden i Jesaja profeteras att vi ska bli helade..och i Petrus haven I blivit helade
..vad har hänt ...Jo Jesus föddes ... matteus..
16. Men när det hade blivit afton, förde man till honom många som
voro besatta; och han drev ut andarna med sitt blotta ord, och
alla som voro sjuka botade han,
17. för att det skulle fullbordas, som var sagt genom profeten
Esaias, när han sade:
»Han tog på sig våra krankheter,
och våra sjukdomar bar han.»



jesaja 53

och genom hans sår bliva vi helade.



1 petrus 2
och »genom hans sår haven I blivit helade».

Teofilus sa...

Denna kunskap är betydelsefull annars kan lögbtankar ta över
och då händer detta närvaron försvinner när man som mest behöver den men man ljuger omedvetet och det kan Anden inte sanktionera


tänken på Herren med
rättskaffens sinne,

och söken honom med
uppriktigt hjärta.

Ty han låter sig finnas av dem

som icke fresta honom,
och han uppenbarar sig för dem
som ej vägra honom sin tro.

Vrånga tankar skilja ju männi-

skor från Gud,...

(därför citerar jag )

och när hans makt sättes på
prov, näpser den de
dåraktiga.

Ty i en illfundig själ träder icke

visheten in,

den tager ej sin boning i en
kropp som är gäldbunden
under synden.

Nej, tuktens helige ande und-

flyr falskheten

och håller sig på avstånd från
oförnuftiga tankar;

den skrämmes bort, när
orättfärdigheten nalkas.

Ty visheten är en människo-

älskande ande,

och den låter ej hädaren bliva
ostraffad för vad hans
läppar tala,

eftersom Gud är vittne till hans
innersta känslor

och en sannskyldig väktare över

hans hjärta

och en som hör hans tungas tal.
Herrens Ande uppfyller ju världen,
och det väsen som sammanhåller

allt vet vad som säges.
Därför kan ingen bliva obemärkt,

som talar vad orätt är;
rättvisan skall icke gå honom

förbi med sin näpst.
Nej, den ogudaktiges anslag skola

komma under prövning,
och hans ord skola nå fram till

Herrens öron,
för att hans överträdelser skola

bliva näpsta.



så Salomos Vishets andliga kunskap är riktigt viktig

Teofilus sa...

joh 14



13. och vadhelst I bedjen om i mitt namn, det skall jag göra, på det
att Fadern må bliva förhärligad i Sonen.
14. Ja, om I bedjen om något i mitt namn, så skall jag göra det.

15. Älsken I mig, så hållen I mina bud,
16. och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan
Hjälpare, som för alltid skall vara hos eder:
17. sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser
honom icke och känner honom icke. Men I kännen honom, ty han bor
hos eder och skall vara i eder.
18. Jag skall icke lämna eder faderlösa; jag skall komma till eder.
19. Ännu en liten tid, och världen ser mig icke mer, men I sen
mig. Ty jag lever; I skolen ock leva.
20. På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I
ären i mig, och att jag är i eder.
21. Den som har mina bud och håller dem, han är den som älskar mig;
och den som älskar mig, han skall bliva älskad av min Fader, och
jag skall älska honom och jag skall uppenbara mig för honom.»
22. Judas -- icke han som kallades Iskariot -- sade då till honom:
»Herre, varav kommer det att du tänker uppenbara dig för oss,
men icke för världen?»
23. Jesus svarade och sade till honom: »Om någon älskar mig, så
håller han mitt ord; och min Fader skall älska honom, och vi
skola komma till honom och taga vår boning hos honom.
24. Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är
det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig.
25. Detta har jag talat till eder, medan jag ännu är kvar hos eder.
26. Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt
namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag
har sagt eder.
27. Frid lämnar jag efter mig åt eder, min frid giver jag eder; icke
giver jag eder den såsom världen giver. Edra hjärtan vare icke
oroliga eller försagda.





Evangelium enligt Johannes, 15 Kapitlet

Fortsättning av Jesu avskedstal:
Vinträdet och grenarna; budet om
inbördes kärlek; världens hat; Andens
vittnesbörd.

1. »Jag är det sanna vinträdet, och min Fader är vingårdsmannen.
2. Var gren i mig, som icke bär frukt, den tager han bort; och var
och en som bär frukt, den rensar han, för att den skall bära mer
frukt.
3. I ären redan nu rena, i kraft av det ord som jag har talat till
eder.
4. Förbliven i mig, så förbliver ock jag i eder. Såsom grenen icke
kan bära frukt av sig själv, utan allenast om den förbliver i
vinträdet, så kunnen I det ej heller, om I icke förbliven i mig.
5. Jag är vinträdet, I ären grenarna. Om någon förbliver i mig, och
jag i honom, så bär han mycken frukt; ty mig förutan kunnen I
intet göra.
6. Om någon icke förbliver i mig, så kastas han ut såsom en
avbruten gren och förtorkas; och man samlar tillhopa sådana
grenar och kastar dem i elden, och de brännas upp.
7. Om I förbliven i mig, och mina ord förbliva i eder, så mån I
bedja om vadhelst I viljen, och det skall vederfaras eder.
8. Därigenom bliver min Fader förhärligad, att i bären mycken frukt
och bliven mina lärjungar.
9. Såsom Fadern har älskat mig, så har ock jag älskat eder;
förbliven i min kärlek.
10. Om I hållen mina bud, så förbliven I i min kärlek, likasom jag
har hållit min Faders bud och förbliver i hans kärlek.
11. Detta har jag talat till eder, för att min glädje skall bo i
eder, och för att eder glädje skall bliva fullkomlig.

12. Detta är mitt bud, att I skolen älska varandra, såsom jag har
älskat eder.

Teofilus sa...

joh 16


7. Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för eder att jag
går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen
till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till
eder.
8. Och när han kommer, skall han låta världen få veta sanningen i
fråga om synd och rättfärdighet och dom:
9. i fråga om synd, ty de tro icke på mig;
10. i fråga om rättfärdighet, ty jag går till Fadern, och I sen mig
icke mer;
11. i fråga om dom, ty denna världens furste är nu dömd.
12. Jag hade ännu mycket att säga eder, men I kunnen icke nu bära
det.
13. Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda
eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig
själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall
förkunna för eder vad komma skall.
14. Han skall förhärliga mig, ty av mitt skall han taga och skall
förkunna det för eder.
15. Allt vad Fadern har, det är mitt; därför sade jag att han skall
taga av mitt och förkunna det för eder.


Salomos Vishet och johannes 14-17 säger samma sak fast med andra ordval

http://runeberg.org/bibeln/43_16.html


http://runeberg.org/apokryf/0028.html




.....

Teofilus sa...

Denna kunskap är betydelsefull annars kan lögntankar ta över
och då händer detta


närvaron försvinner när man som mest behöver den



men man ljuger omedvetet och det kan Anden inte sanktionera


tänken på Herren med
rättskaffens sinne,

och söken honom med
uppriktigt hjärta.

Ty han låter sig finnas av dem

som icke fresta honom,
och han uppenbarar sig för dem
som ej vägra honom sin tro.

Vrånga tankar skilja ju männi-

skor från Gud,...

(därför citerar jag )

och när hans makt sättes på
prov, näpser den de
dåraktiga.

Ty i en illfundig själ träder icke

visheten in,

den tager ej sin boning i en
kropp som är gäldbunden
under synden.

Nej, tuktens helige ande und-

flyr falskheten

och håller sig på avstånd från
oförnuftiga tankar;

den skrämmes bort, när
orättfärdigheten nalkas.

Ty visheten är en människo-

älskande ande,

och den låter ej hädaren bliva
ostraffad för vad hans
läppar tala,

eftersom Gud är vittne till hans
innersta känslor

och en sannskyldig väktare över

hans hjärta

och en som hör hans tungas tal.
Herrens Ande uppfyller ju världen,
och det väsen som sammanhåller

allt vet vad som säges.
Därför kan ingen bliva obemärkt,

som talar vad orätt är;
rättvisan skall icke gå honom

förbi med sin näpst.
Nej, den ogudaktiges anslag skola

komma under prövning,
och hans ord skola nå fram till

Herrens öron,
för att hans överträdelser skola

bliva näpsta.



så Salomos Vishets andliga kunskap är riktigt viktig

för mig blev den viktig i alla fall

Teofilus sa...

däremot så tänker jag tyst dessa tankar

i annat fall blir man till åtlöje om man säger man ska bli frisk och inte blir det

det är pinsamt ..så det är så smidigt att tänka tyst

så dessa tankar tänks tyst bland arbetskamrater som inte förstår dessa sanningar


likaså bönerna de tänks tyst ..det är så smidigt så

ingen vet något men du har koll på dina tankar....självklart går jag till doktorn först skulle aldrig falla mig in att göra annorlunda ....

så både doktorn + andliga tankar som citeras

det funkar OK

...

Teofilus sa...

jag skriver ner dessa råd ..nu är det gjort

för det är dessa råd jag ger till människor som vill ha förbön


så nu har du det på datorn bara vara i ditt hem printa ut


kan inte bli enklare

och religionen blir en njutning för mig

för det känns tröstlöst att upprepa dessa saker jag vill gå vidare och inta nya områden i Andens värld