söndag 5 juli 2009

Till allt Guds folk..Välsignelsen i Jesus Kristus är överväldigande verkligen överväldigande...jag menar Nåden..

11 kommentarer:

Teofilus sa...

Nästa pärla som jag har funnit är den katolska nattvarden..bättre än så här blir det inte

jag vilar på min lördag


sedan besöker jag Kristi Kropp
och delar proffsig nattvard för det är proffsigt gjort


nattvardsmässan tar ca 45 minuter


mässan utförs morgon och kväll måndag till fredag

alltså 2 ggr per dag jorden runt

exakt samma mässa 2 ggr per dag jorden runt

jag frågade en katolsk präst i Eugenia församlingen i Stockholm


2 ggr på morgonen på lördagar


och 5 ggr under hela söndagen


nu kan folk i princip närsomhelst fira nattvard och få del av Jesu Kristi försoning


detta är i sanning ett genomtänkt system och har man syndat under veckan ...kan man alltid boka tid hos en biktfader ....


och då har förhållandevis få Guds tjänare valt medvetet celibatlivet för att betjäna den större Kristi Kropp..inget fel i det ....

Teofilus sa...

20. När I alltså kommen tillsammans med varandra, kan ingen Herrens
måltid hållas;

Paulus' första brev till korintierna, 11 Kapitlet

Teofilus sa...

20. När I alltså kommen tillsammans med varandra, kan ingen Herrens
måltid hållas;

Paulus' första brev till korintierna, 11 Kapitlet

Paulus vill alltså att en Herrens
måltid skall hållas när man kommer tillsammans

Teofilus sa...

Jag har aldrig fattat nåden läst många teologiska böcker om nåden

men nu har jag hittat en bok som beskriver nåden utomordentligt bra

författarinnan har själv genomgått svårigheter så hon förstår nåden på djupet

läs hennes utsökta förklaring på vad nåden är

sid 238 i boken Nåd som förvandlar

av Madeleine och Peter Berggren av Vingårdens förlag


jag har ringt 5 juli kl 2230 och pratat med Peter om jag fick citera ur deras bok på min blogg..


Ja jag fick tillåtelse ...


så jag kommer med citat som först måste godkännas av Vingården innan de läggs ut på¨ bloggen

Köp boken


citat från hemsidan börjar


http://www.vingarden.org/Nad_som.htm

Nåd som förvandlar
Madeleine & Peter Wallgren

boken är en pärla

Teofilus sa...

Här kommer min pärla som jag funnit ..
här kommer mitt råd till oroliga själar...

mitt råd gör 2 mose 16:29 praktiskt ..

om du vill ha varaktig frid i andevärldens tryck..

för tryck .. det är det ..
trycket är oerhört högt ..

Andeingivelser står som spön i backen..

våra tankar blir fullkomligt bombarderade och vi får betala ett högt pris ...

Vi behöver inte lida om vi följer 2 mose 16:29

( 2 mose 16:29 är oslagbar i sin enkelhet ..vid problem vänd dig inåt dig själv och i stillhet invänta det tysta svaret....låt omgivningen veta att du vill ha tyst omkring dig..be dem att respektera tystnad ..)..Det är allt

detta är mitt val av själavård

därför säger jag

NEJ till bikt
NEJ till rådgivning över
e-mail
brev
telefon


jag hänvisar till 2 mose 16:29 i eget hem ...och man vinner ingenting av att göra människor beroende av en ...oftast har människor som är helt alldagliga djupare problem
man kan inte se det utanpå


Nej det enda hållbara är att lära sig förnimma den Helige Anden i Jesu namn...och den vägen lösa sina problem på lång sikt

jag visar er den väg jag gått för att finna denna källa inom mig..


....


allt detta skriver jag mer om på bloggen

Teofilus sa...

6 KAPITLET.

http://runeberg.org/apokryf/0034.html

Varning till de makthavande.
Vishetens höga värde. Inbjudning till
att mottaga undervisning.

Hören nu, I konungar, ochi
kommen till förstånd,

tagen emot lärdom, I som
domen jordens ändar,

lyssnen, I som råden över
många,

och som yvens över folkens
skaror.

Ty av Herren är makten eders
given

och väldet av den Högste;

han skall ock pröva edra
gärningar

och utrannsaka edra rådslag.

I ären väl tjänare i hans rike,


men haven icke styrt rättrådigt;

I haven ej tagit lagen i akt

och icke vandrat efter Guds
vilja.

Fruktansvärd skall han med
hast komma över eder,

ty högt uppsatta få sträng
dom.

Den ringe kan ju få tillgift och
nåd,

men de mäktige skola med
maktens stränghet prövas.


Ty han som är herre över allting har ej anseende till personen
och har icke någon försyn för storhet.
Han har ju själv skapat både små och stora,
och han bär lika omsorg om alla.

Men de väldige förestår en sträng rannsakning.

Till eder, I härskare, ställas därför mina ord,
för att I skolen lära eder vishet och undgå att falla.

Ty de som hålla det heliga i helgd, de skola aktas heliga,
och de som hava vunnit insikt däri skola finna försvar.

Så haven då begär efter mina ord;
längten efter dem, så skolen I bliva undervisade.

Strålande och ovansklig är visheten,
och hon varsnas lätt av dem som älska henne;
hon låter sig finnas av dem som söka henne,

ja, hon skyndar att själv göra sig känd av dem som åtrå henne.

Den som bittida söker henne behöver icke möda sig,
ty han skall finna henne sittande vid sin dörr.

Ja, att hava henne i tankarna är höjden av förstånd;
och den som vakar för hennes skull, han bliver snart fri ifrån bekymmer.

Hon går ju själv omkring och söker dem som äro henne värdiga
och uppenbarar sig hult för dem på deras stigar
och kommer dem till mötes i alla deras planer.

Ty vishetens rätta begynnelse är begär efter undervisning;

men åstundan efter undervisning är kärlek till henne,
och kärlek är att hålla hennes bud;
men att akta på buden är att försäkra sig om oförgänglighet,

oförgänglighet åter leder till att man får vara nära Gud:

alltså för begär efter vishet upp till konungavälde.

Därför, I folkens härskare, om I finnen behag i troner och spiror,
ären då visheten, så skolen I få regera evinnerligen.

Men vad visheten är, och huru hon blev till, det skall jag förkunna;
jag skall icke dölja hennes hemligheter för eder.
Nej, ända ifrån det hon först blev till skall jag utrannsaka henne
och lägga kunskapen om henne i dagen.
Jag skall ingalunda gå på sidan om sanningen,

ej heller sida vid sida med den hålögda avunden,
ty denna har ingen gemenskap med visheten.

När de vise äro många, går det världen väl,
och en förståndig konung är folkets välfärd.

Låten därför undervisa eder genom mina ord,
så skall det lända eder till gagn.

Teofilus sa...

7 KAPITLET.

Konung Salomo talar om sin kärlek till visheten, om hennes gåvor och egenskaper.

Också jag är en dödlig människa, lik alla andra,
och en avkomling av den stoftvarelse som först blev danad.
Under tio månaders förlopp fick jag kroppslig gestalt, i en moders liv;

den bildade sig i blod ur en mans säd och genom njutningsfylld omfamning.

Och när jag föddes, begynte jag andas samma luft som alla andra,
jag föll ned på den jord som bär oss alla,
och mitt första ljud var en gråt, lik alla andras;

i linda blev jag uppfödd under trägna omsorger.

Ty ingen konung har på annat sätt begynt sin tillvaro;

nej, enahanda är allas ingång i livet och lika deras utgång.

Därför bad jag, och förstånd blev mig givet;
jag åkallade, och vishetens ande kom till mig.

Jag höll visheten förmer än spira och tron;
rikedom räknade jag för intet i jämförelse med henne,

och oskattbar ädelsten aktade jag ej lika med henne.
Allt guld är ju bredvid henne en handfull grus,
och såsom ler är emot henne silver att akta.

Högre än hälsa och fägring älskade jag henne,
och jag ville hellre äga henne än solens ljus,
ty det sken som hon sprider slocknar aldrig.

Dock, med henne kom mig allt annat gott till del
och omätlig rikedom genom hennes hand.

Jag fröjdade mig vid allt detta, då ju visheten regerar däröver,
men jag visste icke ännu att hon också är dess alstrarinna.

Utan listig beräkning tog jag emot hennes lärdomar,
utan missunnsarnhet delar jag ock med mig av dem;
jag gömmer icke undan hennes rikedomar.

Ty hon är en outtömlig skatt för människorna,
och om de bruka den, förvärva de sig Guds vänskap,
välbehagliga inför honom för de gåvor som komma av undervisningen.

Men mig give Gud att kunna tala såsom jag ville,
och att tänka på ett sätt som är hans gåvor värdigt.
Han är ju den som både vägleder visheten själv
och för de visa på rätta vägen.

Ty av honom bero både vi själva och vårt tal,
allt vad förstånd heter och all kunskap i livets värv.

Ja, det är han som har givit mig osvikligt vetande om tingen,
så att jag känner världens byggnad och elementens verkningskraft,


tidernas begynnelse och slut
och mitt,

solståndens växlingar och
tidsavdelningarnas skiften,

årens kretslopp och stjärnornas
ställningar,

varelsernas egenskaper och de
vilda djurens skaplynnen,

andarnas makt och
människornas tankar,

växternas olika arter och
rötternas krafter.

Vad som är fördolt och vad som
är uppenbart, allt har jag
lärt känna.

Ty visheten, hon som är mästare

i allt, har undervisat mig
därom.

Ty i henne finnes en ande som

är förnuftig, helig,
ensam i sitt slag, mångfaldig, fin,
rörlig, genomträngande, obe-

smittlig,
klar, okränkbar, vän till det

goda, skarp,
sohämbar, välgörande, människoälskande,
fast, orubblig, obekymrad,
en som förmår allt och
övervakar allt,
och som går in i alla andra andar
vilka äro förnuftiga, rena och

av fullkomlig finhet,
i Ja, visheten är det rörligaste

av allt rörligt

och tränger igenom och går in i
allt, till följd av sin renhet.
Ty hon är en fläkt av Guds kraft
och ett ogrumlat utflöde av
den Allsmäktiges härlighet;
därför kan intet besmittat
komma vid henne.

Ja, hon är ett återsken av det

eviga ljuset

och en klar spegel, som
återspeglar Guds verksamhet,
och en avbild av hans godhet.

Fastän hon är en, förmår hon
dock allt,

och fastän hon själv förbliver
den hon är, förnyar hon
allt annat.

Från släkte till släkte flyttar
hon in i fromma själar

och gör människor till Guds
vänner och till profeter;

ty Gud älskar allenast den som
bor samman med visheten.

Ja, hon är skönare än solen

och förmer än hela
stjärnhimmelen.

Jämföres hon med dagsljuset,
är det hon som får
företrädet;

ty detta avlöses av natten,

men över visheten har ondskan
ingen makt.

Hon sträcker sig i full kraft från
världens ena ända till den
andra,

och hon styr allting väl.


jämför denna text med johannes ev kap 14-17 ---samma andemenig blott andra ord..

Teofilus sa...

8 KAPITLET.

Salomos strävan efter vishet.

Henne fick jag kär, och jag
eftersträvade henne allt
ifrån min ungdom;

jag åstundade att hemföra
henne såsom min brud,

och jag blev betagen av hennes
skönhet.

Sin höga börd gör hon kunniga
genom sitt samliv med Gud;

ja, han som är herre över allting
älskar henne.

Ty hon är invigd i Guds kun-

skap

och väljer åt honom ut vad han
skall göra.

Om rikedom är något värdefullt

att äga här i livet,
vad är väl rikare än visheten,
som frambringar allt!

Men om det kommer an på för-

stånd,

vem är väl i hela världen en
större mästare än hon!

Och om någon älskar rättfär-

dighet,
så består hennes mödors frukt

just i dygder.
Ty hon lär ut besinning och

förstånd,

rättrådighet och mod,
och intet är här i livet gagne-

ligare för människor än dessa,
Men om någon jämväl längtar

efter mångkunnighet,
så känner visheten det förgångna
och förmår sluta sig till vad

som skall komma;
hon förstår sig på sinnrika
ordvändningar och kan lösa

gåtor,
hon vet på förhand tecken och

under
och tiders och stunders slutliga

utgång.

Så beslöt jag då att hemföra
henne till att leva samman
med mig,

viss om att i henne få en
rådgiverska i vad gott är

och en tröst i sorger och
bekymmer.

För hennes skull - så tänkte
jag - skall jag vinna
anseende bland mängden

och heder hos de gamla, om jag
än själv är ung.



Jag skall befinnas skarpsinnig i

i domslut,
och hos de mäktige skall jag

bliva beundrad.
När jag tiger, skola de vänta på

mig,
och när jag höjer min röst, skola

de giva akt,
och när jag ordar något längre,

skola de lägga handen på

sin mun.
För hennes skull skall jag vinna

odödlighet
och lämna kvar åt eftervärlden

en evig åminnelse.
Jag skall regera över folk,
och folkslag skola bliva mig

underlagda.
Fruktansvärda härskare skola

förskräckas, när de få höra

om mig;
bland folket skall jag visa mig

god, och i krig tapper.
När jag träder in i mitt hus,

skall jag vila ut hos henne;
ty samvaron med henne har

ej någon bitterhet med sig
eller samlivet med henne någon

smärta,
utan idel glädje och fröjd.

När jag nu tänkte detta vidi

mig själv,

ochnär jag besinnadei mitt hjärta
att i gemenskapen med visheten

ligger odödlighet
och i vänskapen med henne ädel

njutning
och i hennes händers mödor

outtömlig rikedom
och i träget umgänge med henne

förstånd
och gott rykte i att taga del av

vad hon säger,
då gick jag omkring och sökte

efter huru jag skulle kunna

vinna henne

Och väl var jag en yngling

med goda anlag
och hade fått en god själ på min
lott,

eller fastmer: därför att jag var

god,

hade jag kommit i besittning
av en obesmittad kropp.

Men jag förstod att jag allenast

så kunde förvärva henne,

att jag fick henne såsom gåva
av Gud

- och redan det krävde
förstånd,

att veta vems nådegåva hon
är -

därför vände jag mig ock till
Herren och bad till honom;

jag talade så ur djupet av mitt
hjärta:



läs samtidigt ordspråksboken kap 1 till 9 ..

denna text handlar om Visheten.. Faderns Ande som Sonen äger

Teofilus sa...

9 KAPITLET.
Salomos bön om vishet.

Mina fäders Gud, du
barmhärtighetens Herre,

du som har gjort allt genom
ditt ord,

och som genom din vishet har

danat människan
till att råda över dina skapade
verk

och till att styra världen med

helighet och rättfärdighet
och till att döma med rättvisa,
giv mig visheten, som tronar

vid din sida,
och uteslut mig icke ur dina

barns tal.
Jag är ju din tjänare och din

tjänarinnas son,
en svag människa, som lever

allenast en kort tid,

och som föga förstår lag och rätt.
Ty om än någon gäller såsom
fullkomlig inför människors
barn,
så är han dock att räkna för

intet,

om han saknar den vishet som
kommer från dig.

Du har själv utvalt mig till konung över ditt folk

och till domare över dina söner
och döttrar.

Du har befallt mig att byggas
ett tempel på ditt heliga
berg

och ett altare i den stad där
du har din boning,

såsom en avbild av det heliga
tabernakel

som du har berett redan från
begynnelsen.

Men hos dig är visheten, som
känner dina verk,

och som var med, när du
skapade världen,

hon som vet vad som är dig
välbehagligt,

och vad som är rätt efter dina
bud.

Sänd ut henne från din heliga
himmel,

och skicka henne från din
härlighets tron,

för att hon må bistå mig i
arbetet,

och för att jag må lära känna
vad som är dig till behag.

Ty hon vet och förstår allt,

och hon skall visligt vägleda
mig i mina gärningar

och beskydda mig med sin
härlighet.

Så skola mina verk täckas dig,

och jag skall kunna styra ditt
folk med rättfärdighet

och bliva min faders tron
värdig.

Ty vilken människa kan kän-
na Guds råd?
Eller vem kan utgrunda vad
Herren vill?

De dödligas tankar äro ju van-

mäktiga,
och våra beräkningar äro osäkra.

Ty den förgängliga kroppen

tynger ned själen,
och stofthyddan är en börda
för den mångtänkande
anden.

Allenast med svårighet sluta vi

oss till det som är på jorden,
och det som är nära till hands

finna vi med möda.
Vem kan då utrannsaka det som

är i himmelen?

Och vem har lärt känna ditt råd,

om ej du först gav vishet
och sände din helige Ande från

höjden?

På sådant sätt hava jordens

bebyggare förts på rätta

stigar
och människorna lärt det som

är välbehagligt för dig;
ja, genom visheten hava de

blivit frälsta.


http://runeberg.org/apokryf/0040.html



läs ut hela Salomos Vishet


välj en sabbattsdag... då du fördjupar dig och genom en hel dag ledig kan du tränga in i Ordets väsen...

så har jag gjort och det fungerar för mig i alla fall ...

detta är ju en studieblogg ..

studier är andemeningen med allt mitt arbete på¨ bloggen ...

studier på distans som alla som vill kan ta del utav gratis.... kombinerat med hängiven lovsång om man är för trött för att studera

Teofilus sa...

http://runeberg.org/apokryf/0071.html

läs nu hela Syrak en annan sabbattsdag


1 KAPITLET.

Vishetens ursprung. Herrens fruktan
den sanna visheten.


All vishet kommer från
Herren,
och hos honom förbliver hon
till evig tid.

Vem kan räkna havets sand
och regnets droppar och
evighetens dagar?

Vem kan utrannsaka himmelens
höjd och jordens bredd
och havets djup – eller
visheten?

Före allting är visheten skapad;
insikt och förstånd äro till av
evighet.

För vem har vishetens rot blivit
blottad,
och vem har lärt känna hennes
kloka rådslag?

En finnes, som är vis, en
övermåttan fruktansvärd,
han som sitter på sin tron,
Herren.

Det var han som skapade henne,
han såg och mätte henne
och utgöt henne över alla sina
verk.

Hos allt levande finnes hon,
efter det mått som honom
täcktes;
men rikligen gav han henne åt
dem som älska honom.

Herrens fruktan är ära och
berömmelse
och glädje och en fröjdekrans.


Herrens fruktan förnöjer hjärtat
och giver glädje och fröjd och
långt liv.

Den som fruktar Herren,
honom skall det på sistone
gå väl,
och i sin dödsstund skall han
varda välsignad.

Vishetens begynnelse är att
frukta Gud,
och de trogna är hon medfödd
allt ifrån moderlivet.

Bland människor har hon byggt
sig en evigt grundad boning,
och i deras släkte sätter man sin
lit till henne.

Vishetens fullhet är att frukta
Herren,
och av sina frukters saft giver
hon de sina rikligen att
dricka.

Hela sitt hus uppfyller hon med
ljuvliga ting
och förrådshusen med sina
håvor.

Herrens fruktan är vishetens
ärekrans,
och den låter lycka och hälsa
uppblomstra.

Ja, Herren såg och mätte
henne;
han lät förstånd och insiktsfylld
kunskap flöda
och gjorde deras ära stor, som
hålla fast vid henne.

Vishetens rot är att frukta
Herren,
och hennes grenar äro långt liv.

Orättfärdig vrede kan icke
bliva ostraffad,
ty när vreden tager överhand,
bringar den en människa
på fall.

Den tålmodige härdar ut, till
dess tiden är inne;
därefter kominer honom glädje
till del.

Till dess tiden är inne, håller
han sina ord tillbaka,
och mångas läppar skola
förtälja om hans förstånd.

Bland vishetens skatter finnas
sinnrika ordspråk,
men för syndaren är
gudsfruktan en styggelse.

Åstundar du visheten, håll då
buden,
så skall Herren förläna dig
henne.

Ty Herrens fruktan är vishet i
och tukt,
och vad han har behag till är
trohet och ödmjukhet.

Var icke gensträvig mot Herrens:
fruktan,
och slut dig ej till den med
delat hjärta.

Skrymta icke inför människorna,;
och hav akt på dina läppar.

Upphöj icke dig själv, på det
att du ej må falla
och så draga vanära över dig.
Herren kan ju uppenbara dina
hemliga tankar
och nedslå dig mitt i
församlingen;
ty du slöt dig icke till Herrens
fruktan,
och ditt hjärta var fullt av svek.


så nu har jag lett hit ..läs när du känner för det ..så att det känns bra ...en del av er som läser har mitt telefonnummer men jag väljer för flertalet att vara anonym under namnet Teofilus ....det känns säkrast...de jag ger mitt telefonnummer de känner jag förtroende för ...

jag citerar

Teofilus sa...

den här boken ..köp den .. den spar dig tid

Andligt Ledarskap

andliga ledarskapsprinciper för varje troende av J. Oswald Sanders


www.gospelmedia.se



jag citerar sid 176

Vart han än åkte var George Whitefields popularitet oerhörd. Ändå blev han trött på sin popularitet och avundades ofta den som kunde gå in på en restaurang och beställa sin mat utan att någon kände igen honom.Men han hade inte alltid känt på detta sätt .I början av sin verksamhet sade han att det var pest för honom att vara föraktad och värre än pest att tänka sig att man skrattade åt honom." Men jag har sett tillräckligt med popularitet för att bli trött på den " förklarade han ..slut citat ur boken Andligt ledarskap av J Oswald Sanders


efter att läst boken beslöt jag mig att skriva anonymt ... att inte eftersträva allt för mycket offentlighet ...för jag älskar mat och äta gott i lugn och ro

köp boken för jag följer hans visa råd ..så då vet mitt team detta ...det lustiga med mig jag måste alltid överbevisas genom att en auktoritet skriver argument som är hållbara för att jag ska tro på en sak eller ändra uppfattning i en fråga


jag har alltid trott att det måste vara härligt att vara offentlig men nu har jag fått mig en funderare ...en rejäl sådan .... så nu vill jag leva mitt liv fördolt ...